Maandag 23 mei, rustdag La Rochelle (2)

Jan moet om 8 uur op z’n werk zijn in het havenkantoor. Een belangrijke dag vandaag vanwege proeven voor een nieuw product. Als de wekker gaat maak ik een ontbijtje voor Jan, dat zijn we thuis ook zo gewend dus doen we dat hier ook. Jan wordt verwelkomt door het opperhoofd van alle havenmeesters hier in La Rochelle. Hij heeft een plaats voor Jan gereserveerd aan zijn bureau. Omdat Jan geen geheimen kan prijsgeven over het proces houden we het kort: Jan gaat aan de slag. De hele dag is er contact met de fabriek in Duitsland.

Omdat er een grote motorboot aankomt vraagt de havenmeester ons of we willen verkassen. We kiezen voor een box aan de grote boten steiger. Daar liggen we eigenlijk nog beter. Met de kuip uit de wind en vol in de zon. Niet gek. Jan is nog steeds aan het werk, dus ik ga op de fiets naar een internetcafé om het weblog bij te werken en de laatste foto’s te uploaden. Hier volgt nog even een instructie voor het bekijken van de foto’s (die hadden jullie nog tegoed):

Als je op de homepage van de website klikt op een foto in het scherm Latest foto’s rechts in het midden, dan kom je op de site van MobileMe waarin we alle vakantiefoto’s met jullie kunnen delen. Als je vervolgens klikt op My gallery linksboven en vervolgens dubbelklikt op één van de twee fotoalbums van de Montanara, kun je al onze foto’s rustig bekijken.

Als Jan ’s middags klaar is met werken gaan we samen op de fiets boodschappen doen en zien we op de terugweg een kapper. ‘Doe maar een coupe libre’, heeft Jan gezegd tegen de coiffeuse. En omdat ze aan ‘haute coiffure’ doen, staat hij twintig minuten later met een Frans gestyled koppie weer naast me. Terug op de boot laden we de boodschappen uit en kunnen we aanschuiven bij de Beaujoli. We zijn uitgenodigd voor platen. We genieten weer van het al het lekkers.

Dinsdag 24 mei, tocht naar Royan

Vertrek iets over negenen draait de brug. We laten La Rochelle achter ons en gaan op pad voor een lange tocht van zo’n 54 mijl naar Royan. Het begin is een beetje hobbelig, maar de tactiek van wat verder van de kust varen werpt als snel zijn vruchten af. De genaker gaat uit en Jan neemt vrijaf. Ik stuur de eerste uren de boot en hij gaat lekker in botentijdschriften lezen. Veel bewegen doen we vandaag niet. Nou ja, alleen om ons in te smeren dan. Want het is weer bloody hot. We douchen onderweg op het achterdek. Omdat de boot erg schommelt, doen we dit zittend. Daar hadden we leuke foto’s van kunnen maken, maar om esthetische redenen hebben we dit maar niet gedaan. In de verte zien we de brekers. En we beginnen aan de lange aanloop richting Royan. De kusten zijn schitterend. Veel groen en veel villa’s.

We komen om half acht in de haven aan en kiezen een plek aan de visiteursteiger. Na een champagnetoast op het verste punt ooit kiezen we voor een rustig avondje. We eten licht (met dat warme weer hebben Jan en ik minder trek in een maaltijd) en sluiten de avond af met een spelletje Carcassonne.

Woensdag 25 mei, rustdag Royan (1)

We hebben heerlijk rustig geslapen. Na het ontbijt voelen we al dat dit weer een warme dag gaat worden. Vandaag gaan Jan en ik samen fietsen, Adri en Ellen krijgen familie op visite. Maar eerst betalen we de havenmeester. Dan horen we dat we vanmiddag een andere ligplek krijgen. Samen met de Beaujoli willen ze ons ‘a couple’ aan de kopse kant van de steiger hebben. Prima plekken volgens ons.

We fietsen erop uit. Eerst langs de galerij met winkels. Dan zie ik een wetsuit in een etalage. Dit stond nog steeds op onze nice-to-have-list. Met een wetsuit kun je zwemmen in koud water, zonder dat je onderkoeld raakt. Ook handig als je bijvoorbeeld even onder je schroef wilt kijken. Dus wij naar binnen. Wat blijkt, ze zijn afgeprijsd en daar zijn wij Hollanders erg gevoelig voor. Ik ga dus ook voor een wetsuit, eentje met roze lijnen. Te schattig. Het is passen is nog best een warme klus. Jan komt het pashokje uit en snapt er niets van. De pakken zijn voorgevormd. Bij mij zit er ruimte voor borsten en in zijn pak zit ten hoogte van zijn kruis hele een grote ruimte. Zouden de Fransen daar nou veel meer hebben? Ik lig helemaal in een deuk. Heeft hij zijn pak achterstevoren aangetrokken. De ruimte was voor een kont! Als we allebei de pakken aan hebben en ik aan de winkeldame vraag of ze misschien een foto van ons wil maken, kijkt ze ons aan alsof we niet helemaal sporen. En eerlijk gezegd kon ze wel eens gelijk. Jan en ik voelen ons spiderman en spiderwoman in onze nieuwe pakken, zingen ‘Spiderman, Spidersman,…’ en maken gekke actiehelden bewegingen. Voor de foto doen we daarom toch maar even normaal.

We brengen onze nieuwe aanwinsten naar de boot en eten een broodje. Daarna gaan we echt op pad met de fiets. We fietsen eerst de hele boulevard van Royan af langs het strand. Op het strand zitten al best veel mensen. Er zijn mensen in zee. En we bekijken alle mooie panden aan de boulevard. Oude en moderne villa’s wisselen elkaar af. Duidelijk is: je moet wel veel euries hebben om hier aan het strand te kunnen wonen. Aan het eind van de boulevard is het even klimmen. Goed voor de conditie. Op de hoek hebben we een fantastisch uitzicht over de baai. We fietsen door naar het volgende dorp Saint Georges de Didonne. Hier maken we een stop bij een klein haventje met een oude vuurtoren. Helaas kun je hier met onze boot niet aan een mooring, anders wat dat echt een superplek geweest. Typische plek om in je eigen ansichtkaart te liggen.

Net zoals in Royan is ook in Saint Georges de boulevard geschikt voor fietsers. We genieten er van een ijscoupe en besluiten terug te gaan. In totaal hebben we weer bijna twee uurtjes bewogen.

De Beaujoli ligt al op de kopse kant op steiger 5 en wij verkassen ook. Jeroen en Beum zijn gearriveerd op de Beaujoli en wij worden uitgenodigd voor een glaasje champagne (we liggen immers weer iets verder… dus dit is nu het verste punt ooit). Na de borrel gaan we terug naar onze eigen boot en lezen wat in kuip. Nooit gedacht dat we dit zouden zeggen, maar we klagen over de warmte. De bimini gaat uit, maar het helpt geen donder. De zon schijnt er net onderdoor en we hebben ongeveer één vierkante meter schaduw. Daar gaan we dan ook maar precies met z’n tweetjes zitten. We maken er weer een rustig avondje van. We eten ons lievelingskostje (lof met ham) en spelen later op de avond weer een spelletje Carcasonne.

Donderdag 26 mei, rustdag Royan (2)

Weersvoorspelling voor vandaag was bewolkt en kouder. Maar 17 graden. Dus we hadden bedacht om vandaag de elektrische lier in de bouwen. Een klusdag. Na het ontbijt wil ik eerst even nog de voorkajuit stofzuigen. De stofzuiger doet het alleen niet. Jan haalt ‘m uit elkaar en helaas helaas na zeven jaar trouwe dienst heeft ‘ze’ (ik ga er maar gemakshalve vanuit dat stofzuiger vrouwelijk is) het begeven. Ik ga meteen op zoek naar een nieuwe en Jan begint met de voorbereidingen op het zagen en boren. Over de rest van de dag kunnen we kort zijn: we werken samen aan het inbouwen van de elektrische lier. Best een hele klus, maar aan het eind van de dag werkt alles super. Geweldig. We zijn blij. Niet alleen met de elektrische lier, maar ook dat we weer samen een klus van onze todo-lijst kunnen afvinken!

Vrijdag 27 mei, rustdag Royan (3)

Vandaag gaan we op pad op de vouwfiets op zoek naar een nieuwe stofzuiger. Net buiten Royan ligt een soort industrieterrein waar allerlei grote winkels bij elkaar zijn gesitueerd. Daar zit ook een Expert en daar slagen we. We kopen een kleine stofzuiger (jawel in de kleur van de boot). Klein, dus makkelijk te vervoeren denk je dan. Maar niets is minder waar. Picture this: grote doos dus en kleine vouwfiets en een regenbuitje. Kort gezegd is het dus nog een hele klus om onze nieuwe aanwinst een paar kilometer downhill mee te vervoeren naar de boot. De rest van de dag brengen we luierend door totdat het moment er is dat we aan mogen aanschuiven op de Beaujoli. Daar eten we gezellig met Beun, Jeroen, Ellen en Adri allerlei lekkers van de plaat. Na het eten gaan we naar binnen voor een potje Mexican Train. Het is weer supergezellig en laat als we ons mandje opzoeken.

Zaterdag 28 mei, rustdag Royan (4)

Als we net op zijn worden we uitgenodigd voor een ontbijtje op Beaujoli. Jeroen en Beun vertrekken over een uurtje naar het vliegveld van Bordeaux en hebben ook voor ons broodjes meegenomen. Daar zeggen wij geen nee tegen. Na het afscheid en ontbijt gaat Jan shoppen met Adri in de botenwinkel. Zo zijn de mannen weer een uurtje zoet. Dan heb ik tijd om in het zonnetje oude Libelle’s te lezen die ik van mijn collega Esther heb meegekregen. De zon schijnt en ik smeer me niet goed in. Ik ben al aardig gekleurd, dus verwacht niet dat ik zal verbranden… wat dus uiteindelijk wel gebeurd. Dom dom dom.

Vandaag wordt er weer een klus gedaan. De ogen voor de lijn van de giekrem monteren we op het dek. Hierbij komen drie personen aan te pas. Jan binnen met de moeren, ik bij het raam om te ‘tolken’ en instructies door te geven aan Adri die ook buiten zit om de bouten in te draaien.

Na de klus doen we samen met Adri en Ellen nog een borreltje buiten in de kuip. We bespreken de tocht van morgen en dan komt de vraag: Wat eten we vandaag? El heeft nog lekkere verse aspergesoep, stokbrood en lekkere kaasjes. En een chocoladedessert uit de oven. We moeten binnenkort heel wat kilometers afleggen om alle calorieën eraf te fietsen.

Zondag 29 mei, tocht van Royan naar Île D’Oléron

We staan vroeg op. Gepland vertrek is 7 uur. Het is wordt een schitterende dag. Zon en zee. We gaan ongeveer met halve wind en stroom mee de Gironde af. Dat gaat lekker hard. Buiten is er weinig wind, het is niet bezeild. We gaan toch proberen te kruisen. En dat gaat goed. Om en om doen we vandaag een tukje in de zon in de kuip. Lekker relaxed. Muziek aan. We genieten van het heerlijke en vriendelijk zeilweertje. En zo gaan we al kruisend langs de stranden van Île D’Oléron naar de haven van Saint-Denis. Daar leggen we om 17.00 uur aan.

Adri en ik gaan meteen betalen bij de havenmeester en zien dat er een leuke boulevard is. Na de plichtplegingen gaan Jan en ik dan ook even lekker wandelen richting het strand. Eenmaal terug op de steiger besluiten we om een rustig avondje te doen. We eten een bordje pasta en maken het niet laat.

Maandag 30 mei, rustdag Saint-Denis D’Oléron (1)

Vandaag zijn we actief. Na het ontbijt en boot schoonmaken en opruimen staan de fietsen alweer klaar. We willen richting de vuurtoren die we onderweg al gefotografeerd hebben de Phare de Chassiron. Op een ansichtkaart hebben we gezien dat er mooie tuinen (in de vorm van een windroos) omheen zijn gemaakt. De heenweg naar de vuurtoren is niet zo heel lang fietsen. Hoeveel kilometer het precies is weten we niet. We hebben geen kilometerteller op onze vouwfietsen. Er staan geen bordjes op dit stuk, dus we fietsen op gevoel en goed geluk.

Eenmaal aangekomen bij de vuurtoren bekijken we de tuinen. We besluiten dat we wel naar boven willen. Je schijnt er een waanzinnig uitzicht te hebben en dus nemen we de 224 trappen omhoog. Na het bezoek fietsen we langs het strand richting Les Huttes en van daaruit naar La Brée-les-Bains. We hebben er dorst van gekregen en best zin in een lunch. Maar nergens komen we een uitspanning tegen. Ook geen bakkertje of supermarkt. Best gek als je bedenkt dat de hele hoek waar we gefietst hebben helemaal vol zit met vakantiehuizen en campings. Uiteindelijk lunchen we als we terug zijn in de haven. Het is dan alweer bijna drie uur.

Na de lunch laten we de beentjes tot rust komen. We voelen ons knieën en om 19.00 uur hebben we palaver op de Beaujoli. We bespreken het weer van morgen en de mogelijkheden qua tochten. We willen graag volgende week dinsdag in Benodet zijn zodat we voldoende tijd hebben om ons voor te bereiden op de eerste grote overtocht van de vakantie. De oversteek van de Golf van Biskaje naar La Coruna. We besluiten om morgenochtend de weerberichten nogmaals te bekijken en te bezien of we morgen kunnen vertrekken.

De avond maken we gebruik van het feit dat we weer internetverbinding hebben. Dus updaten van het weblog, uploaden van foto’s en uitlezen en beantwoorden van (werk)email.

7 Responses to La Rochelle, Royan, Île d’Obéron

1. carolien says:

Leuke foto zeg ….. je catsuit ziet er interessant uit hoor.
    Wat een vakantie hebben jullie Hebben jullie Blaye al gezien of komen jullie daar niet in de buurt. en Fort boyard al gezien??

Hier alles oke ga zo Florian knuffelen en met Jelle koffiedrinken en dan inpakken voor de camping vakantie met Mirjam en Michiel

Tot snel o ja Charrel is weer in zijn Oerolbubbel hahahaha liefs clien

2. He Jan en Sabine

Ik heb me tranen gelachen om jullie verhaal over de wetsuit.. tjongejonge… ‘ hebben de Fransen daar nu zoveel ??’ Valt nog mee dat je hem niet ondersteboven hebt aangetrokken …:-) !!

Wij gaan straks ook van het mooie weer genieten (die OEROL bubbel is pas over twee weken hoor !) in Baarn. Hemelvaart kamperen met Miriam en Michiel.

Dobber lekker verder, we denken veel aan jullie,

Hugs

Charrel

3. leuke wetsuit hebben jullie gekocht, Roger en Raymond hadden die pakken ook , omdat ze een jetscooter hadden en eensurfplank ja schoentjes erbij, ja de hele mikmak, wel leuk die watersport, maar zijn er nu mee gestopt.Hebben nu weer andere hobbies.Leuk al die havenplaatsjes, goed aan deze kant van Frankrijk,tot aan Bordeau toe, heb je vlakken wegen om te fietsen,heerlijk hé?De foto”s zijn leuk, geniet maar, ga morgen even schoenen kopen met Beau, boodschappen doen, dan op de borrel bij Hans en Jet.Alvast gefeliciteerd met papa.lieve groetjes, Frans en Camille.P.S. Eet niet te veel jullie!!!!!!!!!!

4. Mirjam en Michiel says:

Ach ach, wat hebben jullie het zwaar. Het is heerlijk om jullie verhalen te lezen.
    We vinden die “latex”pakjes wel spannend hoor. Kun je veel meer mee dan zwemmen in koud water. Nou, zoals jullie al gelezen hebben gaan Charrel en Carolien met ons kramperen met de Hemelvaart. Gelukkig wordt het lekker weer.
    Blijf schrijven, dan blijven wij lezen!!

Liefs, Michiel en Mirjam.

5. Ber en marc says:

Hoi daar aan de andere kant…. Wat een heerlijke verhalen weer. Geweldig! Wij wijn bezig aan onze laatste week vakantie in cataluña. Genieten net zo, maar op een andere manier en korter dan jullie. Dankziij een Golfbaan (voor marc) met wifi (voor mij) kan ik weer even jullie avonturen volgen!
    Dikke kus weer en succes straks met de grote oversteek! Xx

6. Rinie says:

Hoi Sabine en Jan,

Mooi verhaal over die wetsuits! Ik had het gezicht van die verkoopster wel eens willen zien, al kan ik me er wel een voorstelling van maken.
    Zelf kom ik niet uit Israël ‘zeilen’. Ik praat je daar in september wel over bij. Was overigens fantastisch en ook “bloddy hot”.

Groeten en geniet!
    Rinie

7. Rob en Wanda says:

Ha Sabine en Jan,

Wij zijn ook pas terug van de boot en hebben niet zoveel meegemaakkt als jullie, maar wij zijn dan ook maar een paar zoetwatermatrozen Alleen het gebied waar jullie nu varen is jarenlang het gebied geweest waar wij met de onderzeeboten calibratie’s deden met de sonar.Ook heb ik dit water meer van de onderzijde gezien dan van de bovenkant.Jullie wetsuits staan prachtig en even lekker gek doen hoort bij het vakantiegevoel. Ik hoop dat jullie oversteek naar La Coruna voorspoedig gaat en ik ook de weerkaart in de gaten houden want het kan daar wel aardig spoken en dan oppertjes zoeken gaat niet.Ik kijk nu al uit naar de berichten van de oversteek, goede en behouden vaart.